Från mardröm till mys

Jag har nu bestämt mig för att sluta amma. Hon tuttar så pass lite nu så jag tror att hon kommer att stå sig bättre på välling.

Jag sa från första början att "jag ska bara amma i 3-4 månader".
Från allra första början hade vi det så sjukt jobbigt med denna amning. Jag fick mjölkstockningar, bröstinflammation o var där med tvungen att använda amningsnapp.
Tyckte bara att det var jobbigt o gjorde fruktansvärt ont o förstod inte alls hur man kunde säga att det var mysigt.
Trots denna smärta o pencillinkur o allt annat jobbigt kämpade vi på.
I 4 hela månader var amningsnappen ett måste då Nellie inte fick tag annars men sen helt plötsligt behövde hon den inte längre o då började det MYSIGA!

Det tog oss alltså 4 månader att få ordning på amningen o då ville jag ju inte sluta, verkar dessutom väldigt dumt att sluta när man har gott om den bästa maten för sitt barn gratis!

Nu de senaste 3 månaderna har varit jätte mysiga, tuttandet när hon ska somna och när hon vaknar är bara så himla mysigt men jag har hört att man ska stanna när man är på topp, varför vänta tills mjölken sinar av så man kanske får vakna nätter nu när vi är så bortskämda med att sova hela nätter.

Självklart vill jag det bästa för Nellie men tror dessutom inte att hon är lika beroende av tutten som hon tidigare varit. För nu somnar hon gott in när hon får äta välling o hon är supernöjd när hon får mysa i soffan med sin pappa, en flaska välling o samtidigt se vad jag gör o vad som händer på tv:n.
 När jag försöker amma istället släpper hon hela tiden för att kolla vad som händer runt omkring henne.

Samtidigt får jag som mamma lite separationsångest, har hela tiden kunnat "skylla" på att hon inte tar flaskan men nu senaste tiden har det nog bara handlat om att jag mentalt ska släppa taget om dessa speciella mor&dotter tillfällen.
Men nu känner jag mig redo, igårkväll satte jag mig i sängen med Nellie i famnen o gav henne välling istället för tutte, o även det var väldigt mysigt så jag tror att det här blir jätte bra!

Dessutom kan Kricka få riktigt mysiga stunder med sin dotter utan ett tvång att mamma måste vara nära till hands för mat och tröst!

Jag är väldigt glad att jag kämpade på med amningen så jag oxå fick uppleva dess underbara stunder men nu har vi mängder av annat mysigt o roligt som väntar!

♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥  



Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har faktiskt slutat ammat helt nu, jag tycker det har funkat jätte bra. visst är det tufft för det är ju verkligen super mysigt att amma :) Jag tykcer att det är super skönt att pappa kan få lite mer ansvar utan att jag ska behöva vara där med tutten hela tiden. :)

2011-04-16 @ 14:32:09
URL: http://ellaemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback